Jak zamontować plandekę w wywrotce?
Plandeki stanowią zabezpieczenie w trakcie jazdy dla przewożonych materiałów. Najlepiej sprawdzają się w transporcie asfaltu lub materiałów sypkich takich jak żwir czy piach. Uniemożliwiają wysypywanie się towarów i jednocześnie chronią je przed warunkami atmosferycznymi. Wyposażone są w oczka, linkę, chwytniki oraz zgodnie z preferencjami klientów również w dodatkowe zabezpieczenia. Plandeki są stworzone z wytrzymałych materiałów, odpornych na zniszczenia czy przetarcia. Na rynku dostępnych jest wiele ich rodzajów, które różnią się m.in. sposobem zamontowania na wywrotkach.
W jaki sposób montuje się plandeki?
Wśród popularnych rodzajów plandek wymienić można plandeki przesuwne i rolowane. Pierwsze z nich mogą być ręczne lub automatyczne. Wersja elektroniczna, w przeciwieństwie do typu ręcznego wykorzystującego siłę ludzkich rąk, pozwala na ich obsługę wyłącznie za pomocą przycisku na pilocie lub ekranie systemu zdalnego sterowania. Co więcej, w sytuacjach awaryjnych elektryczne plandeki przesuwne można otwierać także przy użyciu dźwigni sprzęgła i sześciokąta na wale napędowym.
Montaż plandek przesuwnych realizuje się za pomocą specjalnych chwytaków, które zabezpieczają przed podnoszeniem się materiału w trakcie jazdy. Ponadto, składany pałąk wykorzystywany w systemach automatycznych, szczelnie zamyka plandeki przy tylnej ścianie, wykluczając możliwość wysypywania się towarów. Elektryczny układ bezpieczeństwa kontroluje otwieranie tylnej ściany, przez co nie popełnia się błędów przy korzystaniu z plandeki i tym samym nie uszkadza systemu.
Jak działają plandeki rolowane?
Plandeki boczne rolowane z kolei obsługiwane są za pomocą specjalnej korby, która pozwala na łatwe zawijanie i rozwijanie materiału, najczęściej od dołu do góry. W przypadku zastosowania takiego systemu nie trzeba wspinać się na pojazd, gdyż zadanie można wykonać z dołu, korzystając ze stanowiska obsługowego np. w wywrotkach siodłowych. W naszej ofercie istnieje możliwość montażu plandeki na jedną konkretną stronę wywrotki, co może ułatwić załadunek i rozładunek towaru. Ponadto, boczny montaż korby wzmacnia jej wewnętrzną stronę, chroniąc materiał przed opadającym sypkim materiałem. Plandeka przesuwa się na rurce, którą podczas załadunku można w prosty sposób złożyć.
Montaż plandeki rolowanej nie jest wymagający i zajmuje niewiele czasu. Na wywrotce trójstronnej polega on na wszczepieniu gumowego cięgna i korby, którą na początku należy wyciągnąć. Później trzeba zrolować plandekę na rurce prowadzącej i ponownie przymocować korbę do pomostu pochylnego umieszczonego na drugiej stronie. Na wywrotkach tylnozsypowych plandeki montuje się z kolei przy pomocy pasów mocujących i ciągien gumowych na tylnej ścianie. W każdym rodzaju korba jest regulowana i posiada automatyczną funkcję zazębiania, która ułatwia montaż materiału na samochodzie.